Emotie-eten en verleiden

Emotie-eten en verleiden

Met collega’s uit de regio hadden we recent een avondbijeenkomst. Jaarlijks komen we een aantal keren bij elkaar en bespreken samen een thema. Deze keer hadden we het over emotie-eten. Een onderwerp dat we in onze praktijk bijna dagelijks bespreken met onze klanten.  Met name vrouwelijke klanten. Altijd weer boeiend om te ontdekken wat de trigger is bij het emotie-eten en uitdagend om een alternatief voor dit niet wenselijk gedrag te gaan zoeken. Kortgeleden in een van de gesprekken ging het letterlijk over die rol koekjes die werd weggeknaagd. Herken je dat? Het eerste koekje is lekker- je had er zin in- de volgende vier ook maar wat daarna? Je gaat door terwijl je er niet van geniet. In dat gesprek stelde ik voor om de rest dan weg te gooien waarop de reactie kwam: “Maar dat – eten weggooien- mocht ik vroeger thuis echt niet!”  Waarop mijn vragende reactie volgde: “Mocht je thuis dan wel in je eentje een rol koekjes opeten?” Het antwoord laat zich raden en we hebben er samen smakelijk om gelachen! We hadden samen in het gesprek een hele positieve emotie beleefd en voor de klant genoeg om komende weken over na te denken. Geniet meer van een beetje minder.

Als diëtist, voedings- en beweegcoach heb ik een eigen beweegcoach: onze hond Kailo. Hij was helaas ziek en moest ik naar de dierenarts om zijn plas te laten onderzoeken. Vroeg in de morgen, nog voor het spreekuur stapte ik op de fiets en reed ik over de redelijk nieuwe fietssnelweg richting Nijmegen. Ik werd verrast door wel 5 op rij geplaatste uitnodigende – lees verleidende- borden voor een nieuw geplaatst “ mens en fiets oplaadstation”. Grappig zeg, het kwartje viel, ja het is weer zo! Verleiden is de mannelijke tak van de overgewichtsboom. Mannen die in de winkel bij het boodschappen doen naast het lijstje net wat extra lekkers meenemen, onderweg in de auto bij de benzinepomp afrekenen en…en nu ook tijdens een sportief dagelijks of weekend rondje op de (race-)fiets verleid worden tot het kopen van een snack in een dik gesubsidieerd “oplaadstation”.  Volgens het plaatje ook bedoeld voor……..; ja ik zie er alleen mannen op afgebeeld staan. Grappig toch, zo werkt het in de praktijk.  Nu hoop ik dat ze er vooral Betuws fruit gaan promoten: kersen/aardbeien/appels en peren. Dat zou handig zijn want onze mannen kunnen best wat extra verleiding voor hun dagelijks voldoende portie fruit gebruiken 😊 Fruit-ze! Geniet meer van een beetje anders.