Water, de actualiteit

Water, de actualiteit

Dat een goed waterpeil in de rivieren belangrijk is, is momenteel volop in het nieuws. Door de vele regen en de sneeuwval in de Alpen stijgt het waterpeil naar zeer hoge niveau’s. Overal worden de overstroom gebieden gevuld en levert dat verrassend andere landschapsbeelden op. Maar dit te vele water heeft ook nadelen voor de scheepvaart die niet meer onder bruggen door kan varen. Het transport op het water ondervindt hinder. Meer water is dus niet altijd beter, het kan ook teveel worden. Het tegenovergestelde: te weinig water in de rivieren belemmert ook het transport van de scheepvaart. Plus daarbij dat de concentratie verontreinigende stoffen toeneemt.

 

Te weinig water komt ook voor in de natuur; denk aan de woestijnen. Toevallig vandaag 9 januari las ik een artikel in Trouw over de woestijnhagedis. Deze hagedis heeft zich aan de beperkingen van zijn omgeving aangepast en hij gebruikt zijn huid om te drinken! Over zijn lijf lopen smalle, met elkaar verbonden kanaaltjes tussen zijn overlappende schubben. De kanalen eindigen bij de bek van de hagedis. Met het maken van slikbewegingen in de lucht komt het water in zijn bek terecht. Een ingenieus systeem waar we veel van kunnen leren en mogelijk leren toepassen waar dat nuttig kan zijn.

Voldoende drinken is ook voor ons belangrijk. Ons lichaam bestaat voor meer dan de helft uit water. Ons lichaamswater heeft verschillende en belangrijke functies. Het is nodig om de normale cognitieve ( ja, helder denken) en fysieke functies van ons lichaam te ondersteunen. Het is belangrijk bij de regulatie van de lichaamstemperatuur. Lukt het jullie al voldoende te drinken? Met regelmaat en verspreid over de dag? Dorst is een signaal dat optreedt als er al een tekort is. Zorg dus dat je geen dorst krijgt!

Tips:

  • Start en eindig de dag –bij het tandenpoetsen- met een glas water
  • Drink regelmatig en verspreid over de dag een glas water
  • Hang een gele verfkleurstaal op het toilet, en heeft je plas de lichtste tint dan is dat een indicatie dat je voldoende hebt gedronken 😊
  • Maak een gewoonte om na het plassen een glas water te drinken
  • Kies een groter glas, dan drink je vanzelf meer
  • Varieer water met een smaakje van citroen, munt, komkommer, rood fruit en (kruiden-)thee of koffie zonder suiker.